Khamis, 6 Januari 2011

Alhamdulillah

Alhamdulillah, broadband memberikan kerjasama yang baik hari ni (maksudnya...line ok la tu...hehehe) bolehlah saya up-date blog saya ni...sejak menggunakan broadband ni, saya telah berazam untuk tidak terus membiarkan blog saya bersawang lagi...insyaAllah...doa-doakan la ye...


Hari ni nak cerita apa ye? ermmm...hari ini, seperti kebiasaan, dari bulan 10 tahun 2010 yang lalu, setiap pagi Selasa & Khamis saya akan ke Dewan Persada Jazirah al-Ward (DPJA), DPM Mansurah untuk menghadiri kelas Ulum Tahun 1 Qiraat. Namun hari ini ada kelainannya. Selepas kelas, saya berjumpa Syeikh yang sangat saya hormati, meminta sedikit nasihat mengenai sesuatu. Dan di akhir kalam, Syeikh mengatakan sesuatu yang sangat memberi kesan kepada jiwa dan hati saya...saya translate la ye...Ulanglah Quran sebanyak yang mungkin setiap hari kerana al-Quran itu akan menjaga kamu dalam setiap keadaan terutama jika kamu diganggu makhluk halus. Saya terkesima. Kalam Syeikh memang tepat mengenai sasarannya. Saya akui, kebelakangan ini saya agak kurang bertemu dan berborak dengan kekasih saya yang ketiga itu...kekasih ketiga???? hmmm...kekasih pertama, Allah, kekasih kedua, RasulNya, dan yang ketiga, al-Quran. Al-Quran yang berada di dada ini adalah tanggungjawab sampai saya mati. Aduhhhh...saya bermuhasabah kembali. Apa tujuan saya datang ke Mesir ni? Belajar Qiraat untuk apa? Ya Allah...

Dalam perjalanan pulang ke rumah, otak saya berjalan dengan pantas. Satu persatu kesusahan ketika menghafal al-Quran menjengah ruang minda. Juga kalam-kalam nasihat dari guru al-Quran yang sangat saya kagumi terngiang-ngiang di corong telinga ini. Teringat kata-kata Ustaz Abdullah al-Mukhlis bin Abd. Aziz, Mahasiswa Kuliah Quran di Tanta, yang datang ke Mansurah untuk program SMART Q (program kecemerlangan Qiraat) hari tu...sesiapa yang tidak ada walaupun sejam dalam sehari untuk al-Quran, maka dia bukanlah ahlulQuran. Seperti seorang dae'i, jika hidupnya hanya bersenang lenang, makan, minum, tidur, dan kerja dae'i hanya dilakukan hanya selama 5 minit, itu tidak dinamakan dae'i. Saya tertegun di tepi Syari' Madhrob....


Teringat juga kalam Ustaz Sahari Anuar, anak murid Ustaz Sahari kena banyak berkorban, korban waktu makan, korban waktu makan, korban waktu tidur, korban waktu berborak korban segala-galanya untuk al-Quran. Ustaz, betullah kata ustaz, ketika di maahad ada orang yang boleh guard cara kita ulang dan hafal al-Quran, tapi selepas tamat maahad, tiada lagi orang yang akan guard kita. Masa tu, baru kita tahu siapa diri kita. Istiqamahkan kita?

Sama-sama muhasabah diri~

Tiada ulasan: