Selasa, 10 Mei 2011

Tabahlah hati, teguhlah jiwa


Saat bergelut dengan imtihan yang memerlukan buku-buku sebagai rujukan, hati dan jiwa saya juga turut diuji dengan imtihan yang memerlukan Allah dan al-Quran sebagai rujukan serta terapi. Seperti biasa malam sebelum exam, saya akan telefon ke Malaysia, memaklumkan saya akan exam pada keesokkan hari dan minta doa restu dari ayah dan bonda, dan semalam, bonda tercinta mengkhabarkan bahawa dia tidak sihat....aduhhhh..jiwa anak mana yang tidak meruntun...mendengar suaranya yang lemah sudah cukup melemahkan jiwa saya....Allah..Allah...Allah....sepanjang malam semalam, saya study bertemankan airmata, juga hari ini, membawa hati yang mendung ke dewan peperiksaan, namun wajah tetap ceria, saya tidak mahu wajah yang sedih ini menganggu emosi rakan-rakan yang lain. Selesai sahaja exam, saya pulang ke rumah sebentar sebelum menemani sahabat saya ke bank dan urusan-urusan lain. Saya pulang kembali ke rumah pada jam 5.30 petang, masuk ke bilik, dah air mata mengalir lagi...bukan saya pinta, ia mengalir sendiri...

Ya Allah, kuatkan hati ini, teguhkan jiwa ini...ya Allah, berikan kesihatan yang baik pada kedua ibubapaku...amin ya Rabb...

izzah : cuba untuk fokus pada madah yang akan datang- ulum al-Quran : 14 mei 2011

Tiada ulasan: