Isnin, 3 Oktober 2011

Ahlan siswi baru Takhassus Qiraat sesi 2011/ 2014

Assalamualaikum...apa khabar tetamu blog Kembara Cintaku? Tak perasan dah lama rupanya saya tak update blog ni...sekejap je masa berlalu...hari ni berpeluang blog walking ke blog sahabat-sahabat blogger, baru la perasan my last post adalah 2 bulan yang lepas...aduh! saya terlopong sendiri. nampaknya tak tercapailah target saya nak jadi macam Us Hasrizal yang popular dengan nama Saifulislam ataupun Abu saif tu...huhu...cita-cita ada, tapi usaha takde...jika bukan kita yang berusaha mengubah diri sendiri, siapa lagi? kalau bukan sekarang, bila lagi? kan? sebagaimana firman Allah SWT di dalam surah ar-Ra'd ayat 11, "....Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah keadaan sesuatu kaum itu sebelum mereka mengubah keadaan diri mereka sendiri...".

Entry saya kali ni bukanlah untuk berbicara mengenai tafsir ayat tersebut, cuma sebagai mukaddimah kepada apa yang bakal saya sampaikan. Mengikut tajuk entry kali ni, saya mengucapkan selamat datang ke Bumi Kinanah kepada siswi baru Takhassus Qiraat yang berjumlah seramai 25 orang. Kalian adalah penyambung rantai perjuangan kami di bumi Mansurah ini.

Kepada adik-adik yang saya sayangi, saya menyeru kalian untuk betulkan niat masing-masing, datang ke Mesir untuk menuntut ilmu demi Allah SWT, untuk menghilangkan kejahilan diri serta untuk disampaikan kepada masyarakat. Kita adalah duta masyarakat Malaysia, wakil yang dihantar oleh rakyat Malaysia secara tidak langsung untuk mendalami ilmu agama, maka menjadi satu kemestian ilmu yang diperolehi itu disampaikan kembali kepada mereka. Sesungguhnya tugas menyampaikan ilmu itu merupakan satu sunah yang telah dilaksanakan sejak zaman Rasulullah saw. Jangan sia-siakan masa kita di bumi yang terkenal dengan gelaran kiblat ilmu ini. Penuhi ilmu didada namun persatuan jangan ditinggalkan, kedua-duanya perlu bergerak seiring. Hadapi segala cabaran dan dugaan dengan sabar. 

Selamat berjuang di bumi Mesir!


cik Wardah : The difference between school and life..In school, you're taught a lesson and then given a test. In life, you're given a test that teaches you a lesson.- copy dari status sahabat kat fb- hehehe... :)

Tiada ulasan: