Jumaat, 4 Januari 2013

Catatan setelah hampir tiga bulan di tanahair

Assalamualaikum semua....

alhamdulillah..saya telah selamat sampai di bumi malaysia pada 19 November 2012. Memang agak janggal kali pertama menjejakkan kaki di bumi Malaysia yang tercinta ini.Terutama apabila sekeliling saya terdapat pelbagai bangsa, melayu, india, cina, tak kurang juga rakyat asing dari negara lain, seperti Indonesia, Pakistan dan Bangladesh.

Terasa lebih janggal apabila saya adalah satu-satunya pelajar perempuan dari bumi Mesir yang pulang ke Malaysia. Penerbangan dari Cairo Airport ke Jeddah Airport memang memberikan pengalaman berharga buat saya. Kali pertama saya speaking arabic sepanjang 4 jam perjalanan tersebut. Mengantuk tapi disebabkan pakcik arab tu ajak berborak, kesian la pulak. layankan aje la. Dari Jeddah ke Malaysia, saya sudah mula bertemu dengan rakyat Malaysia yang selesai mengerjakan umrah dan haji. Alhamdulillah, tapi itupun seat sebelah pak cik jugak. Layankan aje la.

Kerja pertama yang saya pegang adalah guru taska. Memang bermain dengan kanak-kanak aje la kerjanya. Kadang-kadang dorang mintak saya jadi raksasa sebab semuanya nak jadi ultraman. Fuh!!! mencabar tu!!!

Selepas itu, dua minggu sebelum 1 januari 2013, saya dapat tawaran kerja sebagai guru dan warden, sebelum masuk kerja 1 jan 2013, saya perlu jadi tenaga pengajar bagi Kem Intensif Pelajar Tingkatan 1 yang akan datang.

Alhamdulillah, hari ni, saya dah pun secara rasmi guru di sekolah tersebut. Telatah anak-anak didik mencuit hati, kadang kala geram pun ada. Teringat zaman dulu-dulu saya jadi pelajar. Hehehe...macam-macam.

Memandangkan saya adalah satu-satunya ustazah lepasan Mesir, maka saya jadi tempat rujukan pelajar. Tugasan saya sebagai warden turut merancakkan lagi rujukan itu. Badan pengawas meminta saya agar memberi satu ceramah berkaitan haid dan istihadhah. Saya mula gelabah sedikit, kitab-kitab saya masih lagi berada di tengah lautan barangkali, almaklumlah, kitab-kitab semua pos menggunakan khidmat kapal laut. Aduiii..cemana ni? nampaknya saya kena selongkar kitab-kitab zaman belajar Diploma dulu la ni...heee~~~apa-apapun, doakan saya, semoga ilmu yang saya sampaikan adalah ilmu yang bermanfaat kepada masyarakat dan agama. dan juga semoga saya terus sabar dan tabah menghadapi anak-anak didik yang baik2 ini...


cik Wardah : kena cari bahan banyak2 ni... =_='

3 ulasan:

Satu Cahaya berkata...

Selamat berbakti di bumi malaysia kak izzah :)

najahimtiaz berkata...

cik wardah yang kecil molek... ape khabar.. teruskan perjuangan ok cik wardah.. miss you so much!!!

cik Wardah berkata...

miss u too cik najahimtiaz.. -cik wardah-