Isnin, 1 Julai 2013

Allah sayang padamu

kesibukan dalam melaksanakan tugas sebagai guru dan warden memang banyak menyekat pergerakan saya..sedikit sebanyak hidup saya terikut dengan gaya kehidupan di asrama. Fuhhhh...sibuk, busy dan perkataan yang sewaktu dengannya, saya sedaya mungkin tidak mahu menggunakan alasa itu untuk tidak bersama-sama seorang sahabat yang mendirikan rumahtangganya dua hari lepas, namun, apakan daya, saya hanya seorang pekerja dan fiqh aulawiyatnya mendorong saya untuk berada di sekolah...walaupun begitu, masih sempat meluangkan masa tiga hari sebelum majlis, dan pulang sehari sebelum majlis...ahhh, hati usah cakap la, sedih, terkilan semua ada...memang minggu lepas adalah minggu yang sangat............... (taknak sebut la)..minggu pertandingan syarahan tiga bahasa, nasyid, debat, rekacipta dan lain-lain...kalau nak mengeluh, memang tersangat panjang keluhan itu, namun sebagai anak tarbiyyah, saya perlu faham..itu tarbiyyah dan medan aplikasi tarbiyyah yang saya belajar secara teori sebelum ini...

TARBIYYAH

tarbiyyah....senang untuk menyebutnya, juga senang untuk menaipnya di ruang blog ini, namun bukan mudah untuk mengharungi jalan-jalan tarbiyyah yang telah Allah sediakan untuk kader-kader dakwah, andai jalan dakwah ini adalah hamparan merah yang ditaburi mawar merah diiringi irama indah, pasti ramai yang akan merelakan diri mereka untuk berjalan di atas hamparan tersebut, namun sayang, jalan dakwah ini bukan seperti itu, ia penuh duri, menyakitkan jiwa dan hati kader-kader dakwah itu sendiri, betapa perlunya iman yang kuat untuk terus bertahan, betapa perlunya kefahaman tergadap konsep redha, tawakal, yakin pada qada dan qadar Allah SWT. Ahhh..kadang-kadang diri ini juga terbabas! Sebagai kader dakwah, tak perlu kita menyoal mengapa ia terjadi demikian? mengapa aku difitnah? mengapa aku di uji? sedangkan kita sudah tahu, ia adalah sunnnatullah dalam jalan dakwah ini. menjadi warden, begitu payah, dan saya cuba membayangkan betapa payah lagi tugas rasul SAW dalam menyebarkan islam.

sahabat,
doakan saya terus thabat, terus tabah!



cik wardah : T_T saya terasa ingin pergi dari sini, i need second chance!

Tiada ulasan: