Ahad, 3 April 2011

Lemahnya...

            Cuaca masih sejuk-sejuk manja, hujan turun sekejap membasahi bumi Mansurah, saya masih dalam mood demam selesema, demam pun manja-manja je, takde la teruk sangat pun. Vitacid perisa limau dah pun selamat di dalam usus saya. Namun, kepala masih terasa berat. Hujan yang turun sekitar jam 12 tengahari sedikit sebanyak menyokong niat saya untuk tidak menghadiri kuliah hari ini.

            Tepat jam 1.07 mint petang, sahabat saya, kak Syuhada menghantar pesanan ringkas (sms), " Achik ( panggilan manja saya ), cm biasa, 1.25 ye ." Bermula semalam saya ke kelas bersama-sama Kak Syuhada memandangkan rumah kami berdekatan. Kelas bermula jam 1.30 petang. Niat di hati memang nekad nak berehat di rumah, namun sms kak Syuhada sedikit sebanyak menggoyahkannya. Akhirnya, saya pantas bergerak, iron baju dan bersiap secepat yang mungkin. Alhamdulillah, saya sangat bersyukur Allah gerakkan jari-jemari Kak Syuhada untuk menghantar sms tersebut, jika tidak, saya pasti tidak tahu kalimah بيوتكم dan بيوت dalam ayat 80, surah an-Nahl dibaca dengan baris bawah huruf ba' bagi Imam Qolun, Imam Syu'bah, Imam Ibnu Kathir, Imam Ibnu 'Amir, Imam Hamzah dan Imam Kisaei.

         Inilah manusia (saya sendiri la kan?)...baru sikit ujian, dah mengalah. Allah baru uji dengan demam dan hujan yang tak seberapa, semangat pun jatuh. Macamana nak jadi umat Islam yang cemerlang ni? Nabi Muhammad saw telah di uji dengan pelbagai dugaan, antaranya dilempar batu ketika berdakwah di Thaif, namun baginda tidak pernah putus asa. Lagi, Baginda saw diejek, di hina, di katakan gila, ahli sihir, namun, Baginda langsung tidak tergugah dengan dakwaan-dakwaan itu. Dakwah Islamiyyah tetap di teruskan. Ya Allah, ampunilah dosa-dosaku, dosa-dosa kedua ibubapaku, ahli keluargaku, sahabat handaiku, guru-guruku serta mujahidin dan mujahidat samaada yang masih hidup ataupun yang sudah meninggal dunia. Amin...

         hmmm...bau sup ayam dari dapur sedang memanggil saya untuk makan malam...sehingga jumpa lagi...yang baik itu dari Allah yang Maha Sempurna...segala yang kurang dari diri saya yang lemah ini...

Wallahua'lam...wassalam... ;)

        

2 ulasan:

Surayalalala berkata...

demam manje ? mcm penah dengar je ? hehe !
tape tape it's wokey ! by the way Kak long Doakan Supaya Makteh cepat sembuh XD
assalamualaikum ,

Izzah Muda berkata...

penah dengar??? kat mane tu? ce citer2...hehe...

terima kasih budak syomel... waalaikumussalam wbt.. :)