Jumaat, 1 April 2011

welcome back to Egypt

            Apa khabar sahabat-sahabat semua? Hmmm...welcome back to Egypt buat semua sahabat-sahabat saya...selamat menyambung kuliah yang tergendala. Cuaca di Mesir masih terasa sejuk, sejuk-sejuk manja je, tak la sejuk sangat. Alhamdulillah, perjalanan dari Kuala Terengganu-KLIA-Cairo berjalan dengan lancar. Terima kasih pada semua yang terlibat terutama ahli jawatankuasa khas Penghantaran Pulang Mahasiswa/wi Terengganu ke Mesir.

           Sedikit cerita saya mengenai negeri kelahiran saya, Terengganu Darul Iman. Lebih kurang setahun setengah saya meninggalkan bumi Kuala Terengganu, tidak banyak perubahan yang berlaku. Ada berlaku sedikit perubahan yang saya senangi, seperti penambahan jalan alternatif yang cukup indah ke Pasar Besar Kedai Payang melalui belakang Kampung Cina.  Juga, apa lagi ya? hmmm..juga penambahbaikan kawasan bot penambang dari Pasar Besar Kedai Payang ke Seberang Takir. Saya suka dengan binaannya. Cantik. Sayang sekali, saya tidak sempat merakamkan pemandangan yang indah itu. Itulah, sikap suka bertangguh, pada Nabi s.a.w telah berpesan, jika kamu berada di waktu pagi janganlah kamu menunggu waktu petang...sehingga akhir hadis. Saya sangkakan waktu masih panjang, sempat la saya merakamkan pemandangan-pemandangan tersebut, namun, jangkaan saya meleset.

           Selain itu, saya sempat juga melawat Institut al-Quran Terengganu, tempat jatuh bangun saya ketika menghafaz al-Quran. Ada tambahan bangunan. Juga jalan susur ke asrama perempuan belakang(bangunan asrama diploma) telah di tambah atap. hmmm...sambil berjalan-jalan kat asrama diploma, mata saya terpaku pada sepohon pokok bunga raya. Bunganya sekuntum cuma. Saya sedikit menjerit kepada sahabat yang menemani saya pada hari tersebut, "Kak Imah, bukan ni ni pokok yang saya tanam masa semester 6 dulu? subhanallah..hidup rupenye pokok ni..". Kak Imah juga seperti terkejut, " Ye la Izzah..kiranye dah hampir dua tahun la pokok ni umurnya...". Dulu, ketika saya masih belajar disitu, saya dan sahabat-sahabat serta beberapa senior suka menanam di kawasan hadapan asrama. Antara pokok yang di tanam, : Pokok Ulam Raja, Pegaga, Pokok Beri, Pokok Roselle, Pokok betik (yang akhirnya tumbang kerana angin kuat pada musim hujan.), dan pokok bunga yang berkenan di hati la...such as roses and hibiscus. Saya sempat merakamkan beberapa keping gambar, namun kerana line yang sangat slow, maka tak dapat la saya nak upload. huhuhu...

Sekian dulu dari saya...wassalam.. ;)




Tiada ulasan: