Rabu, 13 April 2011

Terima Kasih Ibu Ayah

            Tarikh 10 April 2011, genaplah usia saya 23 tahun. Wall facebook  saya dihiasi dengan ucapan-ucapan sanah helwah dan  happy birthday...pelbagai doa dari anak saudara, sahabat-sahabat di Malaysia dan Mesir, ustaz-ustazah ketika belajar di maahad,  bahkan inbox facebook juga menjadi sasaran mereka..inbox email yahoo  jadi penuh dengan notification dari facebook. Lenguh jari jemari saya membalas satu persatu ucapan-ucapan tersebut. Jazakumullahu khairan kathira...terasa diri dihargai dan ada yang menyayangi ( terharu dengan perhatian dari mereka semua... (T_T)....). Parent  juga tidak ketinggalan menghantar sms sebagai pengganti diri.

            Jam 12.00 tengahari (waktu Mesir), saya telefon ke Malaysia. Suara ibu tercinta kedengaran, hati tiba-tiba terasa sebak, rindu mengetuk pintu hati saya. Saat ibu bertanya, " Nak hadiah ape birthday kali ni???" Saya diam. Hati menjawab, cukuplah kasih sayang dan kesabaran kalian mendidik, mengasuh dan menjaga diri ini selama 23 tahun.

            Adik beradik usrah pula membuat kejutan dengan menyambut ulangtahun kelahiran saya dua hari lebih awal di al-Baik (restoran Fried Chicken..ala-ala KFC gitu...). Saya memang terkejut. Terima kasih adik beradikku semua...walaupun sibuk nak study exam yang akan datang, kalian masih sempat menyambutnya. Juga housemate saya yang membuat kejutan tepat jam 12 malam. Terima kasih atas kek coklat yang sedap itu.. (^^,)...

            Namun, segala kemeriahan yang tercipta tetap tidak mampu menghilangkan hakikat semakin bertambah usia, semakin dekat dengan kematian. Sebagai muhasabah diri, saya bertanya kepada diri sendiri, selama saya hidup 23 tahun ini, sudah cukupkah amal ibadat saya andainya Allah swt menjemput saya? atau adakah dosa saya melebihi amal soleh saya? terseksakah atau bahagiakah saya di alam kubur?  dan..selama 23 tahun ini, apakah yang telah saya sumbangkan untuk Islam?

Izzah : Kagum dengan Imam Hasan al-Banna, walau singkat hidup di dunia, namun sumbangannya terhadap Islam masih hidup sehingga kini. Juga Sultan Muhammad al-Fateh, mencipta sejarah di usia yang sangat muda.

Tiada ulasan: